Pismo z zasobów Archiwum Miejskiego w Bydgoszczy, akta Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego 
w Toruniu, Referat C,  nr 23312 (Rozbudowa sieci kolejowych).

Dokument nr 

Zapiski wykonane kolorem czarnym stanowią opis elementów dokumentu, których z oczywistych względów nie można było przedstawić.



 
Dyrekcja Kolei Państwowych 
Gdańsk, dn. 27 stycznia 1928 r.
w Gdańsku
Wasza data 22/XII.27 i Nr. V.E..26-4400/27
Nasz Nr. Dz. 45905/27
W sprawie: budowy linji kolejowej
Czarnowo – Ostromecko.
 
Do 
Pana Wojewody Pomorskiego
w Toruniu


      Projektu utworzenia po prawej stronie Wisły nowego połączenia kolejowego Bydgoszcz – Toruń Mokre, przez budowę łącznicy Czarnowo – Ostromecko, Dyrekcja poprzeć nie może ze względów następujących:
1) Po prawej stronie Wisły istnieje już połączenie pomiędzy Bydgoszczą a Toruniem Mokrem przez st. Unisław odległą od Ostromecka tylko o 13,48 km, które w razie potrzeby użyte być może do odciążenia linji Toruń – Bydgoszcz.
2) Utworzenie zaprojektowanego nowego połączenia wymaga nie tylko budowy wspom. łącznicy, lecz też zupełnej przebudowy istniejącej linji Toruń Północny – Czarnowo, jak to wymiany szyn na silniejszy typ, wzmocnienia nawierzchni oraz mostów, urządzenia centralizacji zwrotnic, wbudowania sygnałów, telegrafu i telefonów, gdyż stan tej linji zbudowanej według norm dla kolejek prywatnych nie odpowiada projektowanemu przez Izbę Handlową zadaniu tej linji.
    Ponieważ linja ta jest kolejką prywatną administrowaną obecnie przez Zarząd Kolei Państwowych, a eksploatacja jej przynosi znaczny deficyt, który wynosił w roku 1926   86769,23 zł., sprawa pokrycia tak znacznych kosztów wspomnianej powyżej przebudowy napotkałaby na sprzeciw akcjonarjuszów.
3) Przejęcie w tym celu kolejki Toruń Północny – Czarnowo na własność Kolei Państwowych nie jest wskazane, gdyż frekwencja tak na kolejce tej, jak również na linji Toruń Mokre – Unisław jest bardzo słaba, a nawet przy utworzeniu zaprojektowanego połączenia z braku większych placówek nie da podnieść się do tego stopnia by opłaciła koszta wykupu i przebudowy kolejki

 
PREZES DYREKCJI KOLEI PAŃSTWOWYCH
          [pieczęć]
[podpis nieczytelny]
WOJEWODA POMORSKI
Wpłyn. 4 LUT. 1928
L. dz. VI.C 789